UVOD
1. Nekada je univerzitet pohađala
elita, sinovi i kćeri onih koji su i sami bili fakultetski obrazovani. Osim
retkih izuzetaka, onaj ko je studirao mogao je potpuno da se posveti učenju.
Sve je bilo zamišljeno tako da studije teku komotno: malo vremena za učenje. a
malo za „zdravu" studentsku zabavu ili aktivnosti u studentskim
odborima.
Predavanja su ličila na prestižne
konferencije, posle kojih bi se gmpica zainteresovanih studenata odvajala s
profesorima i asistentima u različite seminare, njih deset do petnaest
najviše.
I danas na mnogim američkim
univerzitetima jedan seminar ne okuplja više od deset ili dvadeset studenata
(koji gospodski plaćaju i imaju pravo da „koriste" nastav-nika koiiko god
žele). Na univerzitetu kao što je Oksford postoji profesor, takozvani tutor.
koji prati diplomske ra-dove manje grupe studenata (događa se da ih bude
samo dvoje tokom cele godine).
Da je aktuelna situacija u Italiji
takva, ne bi bilo po-trebno pisati ovu knjigu - iako bi neki od saveta koje
ov-de dajem mogli poslužiti i već pomenutom „idealnom" studentu.
Ali. italijanski univerzitet danas
je mnsovni univerzi-tet. Upisuju se studenti iz svih društvenih slojeva.
iz raz-ličitih srednjih škola; upisuju se, na primer, na filozofiju ili
kldsičnu književnost iz srednjotehničkih škola u kojimd nikada nisu učili ni
grčki ni iatinski. Iako je tačno da za mnoga zanimanja latinski nije uopšte
bitan, za lzučavdnje filozofije i književnosti je itekako potrebde.
Na neke smerove upisuju se hiljade studendta. Profe-sor
upoznd tridesetdk onih koji češc'e doldze nd preddvd-nja i uz pomoć svojih
saradnika (asistenta, stipendista), ako je dovoljno uporan, uspeva da u nastavu
aktivno uključi stotinak. Među njima mnogi su imućni, odgajeni u obrazovanim
porodicama, u kontaktu s dindmičnim kul-turnim ambijentom, koji sebi mogu dd
priušte putovdnja na kojima će nešto naučiti, koji posećuju umetničke i
po-zorišne festivale. Postoje zatim i oni drugi, koji se školu-ju uz rad
i provode dane u matičnom uredu varošice od deset hiljddd stdnovnikd, u kojoj
postoje samo pdpirnice s knjižarom. Studenti koji su, razočarani studijama,
izabrali političku aktivnost i teže drugoj vrsti obrazovanja, ali ko-ji će pre
ili kasnije morati da napišu diplomski rad; veo-ma siromašni studenti koji
birajući temu za diplomski uzi-maju u obzir i troškove - između dva
komplementarna predmetd odlučuju se za jeftiniji. Studenti koji ponekdd je-dva
ndđu mesto u prepunoj auli; kad se predavanje zavr-ši oni bi da razgovardju s
profesorom ali pred njima je red od tridesetak osoba, a oni žure na voz jer ne
mogu da plate hotel. Studenti kojima nikada niko nije rekao ka-ko se traži
knjiga u biblioteci i u kojoj biblioteci: koji če-sto ne znaju da knjige mogu
naći i u svom gradu ili ne znaju ni kako da se u nju učlane.
Saveti u ovoj knjizi biće
najkorisniji upravo njima, kao i maturantima koji nameravaju da se upišu na
fakultet i žele da shvate kako funkcioniše alhemija diplomskog rada.
Svima
njima smo želeli da kažemo:
Moguće je uraditi jedan vredan diplomski
rad uprkos teškoj situaciji u kojoj se osećdju posledice ddvnašnje ili današnje
diskriminacije.
Diplomski
rad može biti prilika (čak i ako je sve ostalo na studijama bilo razočaravajuce
ili frustrirajuće) da se povrati pozitivan stav prema studijama. koje treba
shvatiti ne kao akumuliranje znanja već kao kritičku ela-boraciju određenog
iskustva, kao sticanje sposobnosti (ko-risne za budućnost) da se uoči problem,
da mu se pristu-pi na odreden način i da se zatim izloži u skladu s odre-đenim
tehnikama komunikacije.
2. U
ovoj knjizi, želim da to bude jasno, ne objašnja-
vam „kako se radi naučno istraživanje" niti pretendujem
na teorijsko-kritičku raspravu o vrednovanju samog rada.
Dajem vam samo korisna uputstva o tome kako da komi-
siji za ocenu rada izložite jedan predmet, zakonom propi-
san, sastavljen od određenog broja kucanih strana, koji je,
pretpostavlja se, u vezi s oblasću iz koje se rad uzima i
koji neće dovesti mentora u stanje bolnog čuđenja.
vam „kako se radi naučno istraživanje" niti pretendujem
na teorijsko-kritičku raspravu o vrednovanju samog rada.
Dajem vam samo korisna uputstva o tome kako da komi-
siji za ocenu rada izložite jedan predmet, zakonom propi-
san, sastavljen od određenog broja kucanih strana, koji je,
pretpostavlja se, u vezi s oblasću iz koje se rad uzima i
koji neće dovesti mentora u stanje bolnog čuđenja.
Jasno je. nadam se. da knjiga nec'e
moći da vam kaže o čemu treba da pišete. To je vaša stvar. Knjiga ce vam reći:
šta
se podrazumeva pod diplomskim radom:
kako
da odaberete temu i isplanirate vreme za rad:
kako
obaviti bibliografsko istraživanje;
kako
organizovati prikupljenu građu;
kako
tehnički urediti elaborat.
Odlučujuća i najpreciznija je upiavo
ova poslednja tačka iako može izgledati najmanje važna, jer ona je je-dina za
koju postoje prilično egzaktna pravila.
3. Diplomski
rad o kome govori ova knjiga radi se na. fakultetima humanističkih nauka. Budući da je moje iskustvo vezano za studije književnosti i filozofije prirodno je da se većina primera odnosi na predmete koji se
pro-učavaju na ovim fakultetima. Kriterijumi ovde izneti mo-gu se primeniti i
na radove iz političkih nauku, pedagogi-je i prava. Ako je reč o
istorijskim ili teorijskim temama, a ne o eksperimentalnim i primenjenim, ovaj
model bi tre-baio da funkcioniše i u arhitekturi, ekonomiji i na nekim
tehničkim fakultetima. Ali nemojte se u to previše pou-zdati.
4. Uporedo
sa izdavanjem ove knjige, diskutuje se o
reformi univerziteta. Raspravlja se o dva ili tri stupnja di-
plome. Može se postaviti pitanje da li će ova reforma ra-
dikalno promeniti koncept diplomskog rada.
reformi univerziteta. Raspravlja se o dva ili tri stupnja di-
plome. Može se postaviti pitanje da li će ova reforma ra-
dikalno promeniti koncept diplomskog rada.
Ako bude više stupnjeva diplome i
ako se bude ko-ristio model većine stranih zemalja, potvrdiće se situacija
opisana u prvom poglavlju. Imaćemo diplomske radove ,,di Licenza" (prvog
stupnja) i doktorske disertacije (dru-gi stupanj).
Saveti koje dajemo u ovoj knjizi
tiču se obe varijan-te, a kada medu njima bude razlike onda ćemo to poseb-no
naglasiti.
Čezare Segre je pročitao rukopis i
dao mi neke sa-vete. Budući da sam mnoge prihvatio, ali kod mnogih ostao pri
svojim stavovima, on nije odgovoran za konač-ni rezultat. Naravno, od
srca mu zahvaljujem.
Poslednja napomena. Rasprava koja
sledi namenjena je studentima i studentkinjama, kao i profesorima i
profesorkama. Pošto italijanski jezik nema neutralne izraze koji označavaju
oba pola (Amerikanci počinju da upotrebljavaju person, ali bilo bi
smešno reći osoba - student ili osoba - kandidatkinja), uvek se ograničavam na student, kandidat, profesor i mentor, s tim da ova gramatička upotreba ne krije u sebi polnu diskriminaciju.
Ncko bi mogao da me upita zašto onda nisam koristio samo žcnski rod, studentkinja, profesorka itd. Možda zato što se moj rad zasniva na ličnom iskustvu pa je prirodno da se s njim lak.še identi-fikujem
Ncko bi mogao da me upita zašto onda nisam koristio samo žcnski rod, studentkinja, profesorka itd. Možda zato što se moj rad zasniva na ličnom iskustvu pa je prirodno da se s njim lak.še identi-fikujem
Comments
Post a Comment