5. Upozorenja, zamke, navike
Bezbrojna su sredstva koja se
koriste u naučnom ra-du i isto tako bezbrojne zamke u koje možete upasti. U
okviru mogućnosti ove studije, daćemo vam, bez reda, se-riju napomena kojima se
ne iscrpljuje „Sargaso more" ko-je treba preći u pisanju jednog rada. Ove
kratke napome-ne treba da vas upozore na mnoge druge opasnosti koje ćete morati
da otkrijete sami.
Ne unosite poddtke koji su opšte
poznati. Nikome ne bi palo na pamet da napiše
„Napoleon koji je, kao što reče Ludvig, umro na Svetoj Jeleni",
ali često se koriste i ovako naivne tvrdnje. Lako je reći ,,da je mehanički
raz-boj, kako kaže Marks, označio nastanak industrijske revo-lucije", mada
je reč o činjenici univerzalno prihvaćenoj i pre Marksa.
Ne pripisujte jednom autoru ideju
koju on iznosi kao tuđu. Ne samo zato što ćete ostaviti
utisak da ste se ne-svesno poslužili izvorom iz druge ruke, već i zato što
či-njenica da je jedan autor izneo određenu ideju ne znači uvek i da se s njom
slaže. U jednom svom ogledu o zna-cima, pored različitih postojećih
klasifikacija izneo sam i onu koja znake deli na ekspresivne i kqmunikativne. U
jednom univerzitetskom istraživanju našao sam ovakav tekst: „Prema Eku, znaci
se dele na ekspresivne i komu-nikativne", a ja sam, u stvari, oduvek bio
protiv te pode-le, kao suviše grube: naveo sam je zbog objektivnosti, ali nisam
je usvojio.
Postoji metod za citiranje izvora iz
druge ruke, poštu-jući pravila naučničke korektnosti. Bolje je ne citirati
iz-vore iz druge ruke, ali ponekad je neizbežno. Uglavnom se predlažu dva
sistema. Pretpostavimo da Sedaneli citira Smitovu tvrdnju da se „govor pčela
može prevesti pomo-ću kategorija transformacione gramatike". Prvi slučaj
-hoćemo da naglasimo da Sedaneli uzima na sebe odgo-vornost za ovu tvrdnju;
reći ćemo onda u fusnoti, na ne baš elegantan način:
1. C. Sedanelli, II linguaggio delle
api, Milano, Ga-staldi, 1967, p. 45 ( navodi C. Smith, Chomskv and Be-es,
Chattanooga, Valechiara Press, 1966, p. 56).
Drugi slučaj: stavljamo akcenat na
činjenicu da je tvrdnja Smitova, a citiramo Sedanelija samo da umirimo svoju savest, budući da koristimo
izvor iz druge ruke; u fusnoti ćemo napisati:
1. C. Smith, Chomskv and Bees,
Chattanooga, Val-lechiara Press, 1966, p. 56 (cit. C. Sedanelli, II linguaggio
delle api, Milano, Gastaldi, 1967, p. 45).
Dati uvek precizne informacije o
kritičkim izdanjima, revizijama i slično. Precizirati
da li je jedno izdanje kritič-ko i ko ga je priredio, da li je drugo ili ko zna
koje po redu, dopunjeno i prerađeno, u suprotnom vam se može dogoditi da jednom
autoru pripišete stavove koje je obja-vio 1970. u dopunjenom izdanju iz 1940,
kao da ih je iz-neo 1940, kada nekih otkrića još nije ni bilo.
Pažljivo s brojevima u knjigama na
engleskom. Ako u jednoj američkoj knjizi piše
2,625 to znači dve hiljade šest stotina dvadeset pet, dok 2,25 znači dva zarez
dva-deset pet.
Stranci nikada ne pišu Cinquecento,
Setteecento, No-vecento, već XVI, XVIII, XX vek. Ali ako u
jednoj fran-cuskoj ili engleskoj knjizi piše ,,Quattrocento", na
italijan-skom to označava jedan određeni period italijanske kultu-re, obično
firentinske. Ne tražite olako ekvivalente u raz-ličitim jezicima.
„Renaissance" na engleskom pokriva pe-riod različit od našeg, u njemu su
čak i autori iz XVII veka. Izrazi kao „Mannerism" ili „Manierismus"
mogu da zavaraju i ne odnose se na ono što italijanska istorija umetnosti zove
„manirizmom".
Zahvalnice
- Spada u Iepo ponašanje zahvaliti na kra-ju rada nekome ko
vam je, pored mentora, pomogao save-tima, pozajmljivanjem retkih knjiga ili
slično. Pokazaćete time da ste se potrudili da konsultujete više ljudi.
Zahva-ljivati mentoru znak je lošeg ukusa. Ako vam je pomogao, samo je radio
svoj posao.
Može vam se dogoditi da zahvalite
nekom stručnjaku koga vaš mentor mrzi, gnuša ga se i prezire. To je ozbi-ljan
akademski incident, ali krivica je vaša. Ili ćete vero-vati svom mentoru, pa
ako vam je rekao da je taj i taj jedan imbecil nećete ga konsultovati, ili je
vaš mentor otvorena osoba i prihvata da je njegov student uzeo u ob-zir
mišljenja s kojim se on ne slaže; u najgorem slučaju iskoristiće to kao priliku
za civilizovanu raspravu na od-brani rada. Ako je vaš mentor jedan stari
hiroviti moćnik, besan i dogmatičan, nije trebalo da uzimate rad kod ta-kvog
tipa.
A ako ste hteli da radite baš kod
njega jer vam je uprkos svojim manama delovao kao prava ličnost, onda budite
dosledno nepošteni, ne citirajte tog drugog kad ste već izabrali da budete od
iste sorte kao vaš mentor.
Comments
Post a Comment